در تاریخ، جنگ و دیپلماسی همزمان اغلب بهعنوان یک رویه طبیعی شناخته شدهاند. تلاش برای آتشبس پیش از شروع مذاکرات صلح میتواند روند گفتوگوها را با مشکلاتی مواجه کند، بهویژه زمانی که یکی از طرفین، مانند روسیه، آن را بهعنوان امتیازی یکطرفه ببیند. چنین رویکردی ممکن است احساس عدم تعادل را در مذاکرات ایجاد کرده و طرف مقابل را به عقبنشینی سوق دهد، در نتیجه روند صلح را پیچیدهتر و زمانبرتر کند.