آمریکاامنیت و دفاع

تلفات ایالات متحده در ایران همچنان در حال افزایش است

پنهان‌کاری پنتاگون در آمار واقعی مجروحان و کشته‌شدگان نظامی آمریکا در جنگ با ایران ادامه دارد.

به گزارش اطلس دیپلماسی، در یادداشتی با عنوان «سانسور آمار تلفات ارتش آمریکا در جنگ ایران» به قلم نیک تِرس (Nick Turse) در نشریه اینترسپت (Intercept) منتشر شده است. این گزارش با لحنی رسمی و بی‌طرف، به بررسی تناقضات فاحش درآمارهای رسمی پنتاگون درباره نظامیان کشته و زخمی‌شده در جنگ با ایران پرداخته و افشا می‌کند که مقامات دفاعی ایالات متحده در آستانه آتش‌بس دوم، تعمداً صدها جراحت و حتی برخی تلفات جانی را از لیست‌های رسمی حذف کرده‌اند تا ابعاد واقعی خسارات انسانی این نبرد را پنهان نگاه دارند. در ادامه، چکیده این یادداشت آمده است.

آمار رسمی پرسنل کشته و مجروح آمریکایی در جنگ علیه ایران در حالی با رشد مواجه شده است که دو کشور در مراحل نهایی اعلام دومین آتش‌بس و بازگشایی نهایی تنگه هرمز قرار دارند. این توافق مقدماتی که گامی به سوی بازگشت ثبات قلمداد می‌شود، از سوی مقامات تهران به عنوان یک پیروزی نهایی در ایستادگی مقابل دولت واشنگتن توصیف شده است. با وجود توقف موقت درگیری‌ها، آمارهای رسمی پنتاگون نشان‌دهنده افزایش شمار قربانیان است، اما تحلیل‌های مستقل فاش می‌سازند که این داده‌ها به دلیل یک دستکاری و پنهان‌کاری سازمان‌یافته، به هیچ وجه بازتاب‌دهنده واقعیت میدانی نیستند و صدها مجروح جنگی نظام‌مند از گزارش‌های ارسالی به نهادهای بالادستی حذف شده‌اند.

سیستم تحلیل تلفات دفاعی پنتاگون که مسئولیت ردیابی وضعیت سلامتی نیروها را بر عهده دارد، بخش بزرگی از اطلاعات مربوط به مجروحان جنگی را ثبت نکرده است. در یک نمونه آشکار، پس از برقراری نخستین آتش‌بس، آمار مجروحان بدون هیچ‌گونه توضیح رسمی ناگهان کاهش یافت که شائبه بی‌کفایتی مفرط تحلیل‌گران یا صدور دستورات سیاسی برای دستکاری ارقام را به شدت تقویت می‌کند. علاوه بر این، اطلاعات مربوط به سرنگونی یک بالگرد آپاچی توسط پهپاد ایرانی و آسیب دیدن خدمه آن در آمارهای رسمی ماه جاری به کلی نادیده گرفته شده است و مقامات سخنگو نیز از پاسخگویی به سوالات رسانه‌ها در این باره خودداری می‌کنند.

این ابهام و پنهان‌کاری در خصوص آمار کشته‌شدگان نظامی نیز به وضوح دیده می‌شود. تغییرات بی‌دلیل در تعداد جان‌باختگان و حذف نام برخی از افسران ارشد ارتش که مرگ آن‌ها در ماموریت‌های منطقه‌ای توسط نمایندگان کنگره و مقامات ارشد نظامی تأیید و در مراسم‌های یادبود گرامی داشته شده بود، گواه دیگری بر این مدعاست. همچنین پرسنل آسیب‌دیده در حوادث حین عملیات، نظیر صدها ملوان دچار دودگرفتگی در جریان آتش‌سوزی یک ناو هواپیمابر که طولانی‌ترین مأموریت خود را پس از جنگ ویتنام سپری می‌کرد، در ردیف مجروحان جنگی به حساب نیامده‌اند. به نظر می‌رسد دستگاه نظارتی ارتش آمریکا با استفاده از ترفندهای اداری و ارجاع موضوع به افسران غایب، تلاش دارد تا زمان برقراری کامل آتش‌بس از پاسخگویی گریخته و مانع از افشای ابعاد واقعی خسارات انسانی این نبرد پرهزینه شود./ منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا