امنیت و دفاعخارجیخاورمیانه

هوشیاری مداوم؛ راهبرد جدید تقابل ایران و اسرائیل

به گزارش اطلس دیپلماسی، یادداشتی با عنوان «هوشیاری مداوم؛ راهبرد جدید تقابل ایران و اسرائیل» نوشته یوسی منشاروف (Yossi Mansharof) در جروزالم‌پست (Jerusalem Post) منتشر شده است. این یادداشت به بررسی تحولات اخیر در روابط ایران و اسرائیل پس از جنگ دوازده‌روزه و پیامدهای آن بر راهبردهای دو طرف می‌پردازد. در ادامه، چکیده این مطلب آمده است.هوشیاری مداوم؛ راهبرد جدید تقابل ایران و اسرائیل


ایران پس از جنگ دوازده‌روزه، که در تهران به این نام شناخته می‌شود، با دریافت خسارات سنگینی از جمله حذف مقامات ارشد امنیتی، دانشمندان هسته‌ای، حملات به تأسیسات هسته‌ای، مراکز امنیتی، نهادها و پایگاه‌های نظام مواجه شد. با این حال، ایران به دلیل آسیب‌هایی که حملات موشکی‌اش به اسرائیل وارد کرد و حفظ تداوم عملکردی در جنگ، احساس موفقیت دارد.

تهران مدعی است که حفظ نظام اسلامی، که به‌زعم خود سقوط آن هدف اصلی اسرائیل برای جنگ بود، دستاورد کلیدی آن است. پس از پایان جنگ، رسانه‌های ایران بر دو موضوع متمرکز شده‌اند: نخست، مذاکرات هسته‌ای با آمریکا که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، از سوی جناح‌های محافظه‌کار و تندرو با انتقاد مواجه شده است. او خواستار دریافت تضمین‌هایی از واشنگتن برای عدم حمله مجدد به ایران است. دوم، در واکنش به ادعاهایی مبنی بر پیروزی ایران و عدم نیاز به حمله به اسرائیل، روزنامه تندروی «وطن امروز» گزارش داد که مقامات ارشد سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی در حال بررسی جدی حمله پیش‌دستانه به دولت یهود هستند.

این بررسی به دلیل تهدیدات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یسرائیل کاتس، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، برای اقدام علیه برنامه هسته‌ای یا موشکی ایران مطرح شده است. با وجود گزارش‌هایی مبنی بر ارسال تسلیحات آمریکایی به اسرائیل پس از جنگ، «وطن امروز» احتمال حمله دیگر دولت یهود را بالا دانسته و خواستار آماده‌سازی برای حمله پیش‌دستانه شد تا به حملات رژیم صهیونیستی پایان دهد و بازدارندگی بلندمدت ایجاد کند. در همین حال، اضطراب در تهران به دلیل پیامدهای جنگ و تهدیدات فرانسه، انگلیس و آلمان برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه شورای امنیت سازمان ملل در اکتبر ۲۰۲۵ افزایش یافته است. عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، فعال‌سازی این مکانیسم را معادل حمله نظامی توصیف کرد. همچنین، مهدی محمدی، مشاور راهبردی رئیس مجلس ایران، در پستی اینستاگرامی که بعداً حذف شد، شبیه‌سازی حمله هسته‌ای به اسرائیل را منتشر کرد و اظهار داشت که سلاح هسته‌ای می‌تواند بازدارندگی جمهوری اسلامی را تقویت کند.

ایران و اسرائیل در آستانه فاز جدیدی از تقابل راهبردی قرار دارند. اسرائیل عزم خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و توانایی‌های پیشرفته‌اش در این زمینه نشان داده است. ایران نیز با سوءظن، انتقام‌جویی و هوشیاری واکنش نشان می‌دهد. عراقچی در روز ۲۶ ژوئن اعلام کرد که ایران آتش‌بس را نپذیرفته، بلکه تنها حملات به اسرائیل را مشروط بر توقف حملات این رژیم متوقف کرده است. این امر احتمال خطای محاسباتی ایران و حمله موشکی غافلگیرانه به اسرائیل را افزایش می‌دهد. چالش اصلی اسرائیل در این فاز، تقویت هوشیاری اطلاعاتی، هماهنگی راهبردی با آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و ارزیابی دقیق خسارات واردشده به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی با هدف برنامه‌ریزی مراحل بعدی است./ منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا