پارادوکس اسلحه در آمریکا: جرایم کمتر، شهروندان مسلحتر
همزمان با کاهش نرخ جرایم در ایالتهایی که قوانین حمل اسلحه را تسهیل کردهاند، این پرسش مطرح میشود که آیا مسلح بودن شهروندان به کاهش خشونت کمک کرده یا جامعه آمریکا را به سوی «غرب وحشی» جدیدی سوق میدهد.
به گزارش اطلس دیپلماسی، یادداشتی با عنوان «پارادوکس اسلحه در آمریکا: جرایم کمتر، شهروندان مسلحتر» به قلم رابرت بریج (Robert Bridge) در راشا تودی (Russia Today) منتشر شده است. این یادداشت به بررسی پدیدهای متناقض در جامعه آمریکا میپردازد که در آن، همزمان با تسهیل قوانین حمل اسلحه و افزایش شهروندان مسلح، نرخ جرایم خشونتآمیز در حال کاهش است. نویسنده با ارائه آمار و شواهد، این ایده را مطرح میکند که مسلح بودن شهروندان قانونمدار میتواند عامل بازدارندهای برای مجرمان باشد. در ادامه، خلاصه این یادداشت را میخوانید.
ممکن است متناقض به نظر برسد، اما همزمان با افزایش تعداد آمریکاییهایی که اسلحه حمل میکنند، نرخ جرایم بهآرامی در حال کاهش است. داستان مارتین دیلی نمونهای روشن از این تغییر نگرش است. شبی که او و دوستش در مسیری جنگلی در ایالت جورجیا قدم میزدند، سه مرد جوان راهشان را سد کرده و با تهدید، تمام پولشان را گرفتند. دیلی میگوید: «ما کاملاً بیدفاع بودیم و آنها میتوانستند هر کاری بخواهند انجام دهند. آنجا بود که فهمیدم برای محافظت از خودم به اسلحه نیاز دارم.» جورجیا یکی از ۲۹ ایالتی است که قوانین حمل آزاد اسلحه را اجرا میکند. روز بعد، دیلی پس از یک بررسی سابقه کوتاه، صاحب یک کلت ۴۵ شد. او که قبلاً هرگز اهل اسلحه نبود، اکنون دو بار در هفته به میدان تیر میرود و میگوید با حمل سلاح، بیش از هر زمان دیگری در اماکن عمومی احساس راحتی میکند: «دیگر یک قربانی بالقوه و بیدفاع نبودم.» با این حال، او اعتراف میکند که ترجیح میداد در کشوری زندگی کند که حمل سلاح برای احساس امنیت ضروری نباشد.
دیلی تنها بخشی از یک روند رو به رشد در آمریکاست. نظرسنجی جدید مؤسسه «مکلاکلین و شرکا» نشان میدهد که نزدیک به ۳۰ درصد از رأیدهندگان آمریکایی اسلحه حمل میکنند. این آمار نسبت به نظرسنجی دسامبر ۲۰۲۴، افزایشی ۵.۵ درصدی را نشان میدهد و با پیوستن ایالتهای بیشتر به کاروان حامیان اسلحه، این روند ادامه خواهد یافت. در سال ۲۰۲۲، شش ایالت کالیفرنیا، هاوایی، مریلند، ماساچوست، نیوجرسی و نیویورک، با حذف اختیارات خودسرانه و ایجاد قوانین عینی، دریافت مجوز حمل سلاح را برای شهروندان آسانتر کردند. سیاستمدران دموکرات این تصمیم را «خطرناک» و «مضر برای امنیت عمومی» خواندند. اما واقعیتی که آنها از پذیرش آن سر باز میزنند، این است که جرایم خشونتآمیز در هر شش ایالتی که قوانین اسلحه را تسهیل کردهاند، کاهش یافته است. در هاوایی، نرخ قتل عمد به یکی از پایینترین سطوح در آمریکا رسیده است. در کالیفرنیا، پس از جهش در دوران همهگیری کرونا، قتلها از سال ۲۰۲۱ حدود ۳۰ درصد کاهش یافته و نرخ آن به پایینترین سطح تاریخی خود پیش از همهگیری بازگشته است.
ساکنان نیویورک نیز شاهد کاهشی بیسابقه در قتلهای مرتبط با اسلحه هستند؛ آمار قتل در این شهر ۲۰.۹ درصد کاهش یافته و کمترین میزان در تاریخ این شهر را ثبت کرده است. نرخ قتل در مریلند نیز بهشدت کاهش یافته و بین سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ حدود ۴۴ درصد سقوط کرده است. شهر بالتیمور که زمانی مملو از جرم بود، در سال ۲۰۲۵ تنها ۱۳۳ قتل ثبت کرد که کمترین آمار از سال ۱۹۷۷ است. این به معنای کاهش تقریباً ۶۰ درصدی قتلها از زمان تصویب قوانین جدید اسلحه است. در نهایت، نیروهای پلیس که خشونت خیابانی را بهتر از هر کسی درک میکنند، عموماً از مالکیت اسلحه توسط شهروندان قانونمدار حمایت میکنند. یک کارآگاه پلیس پیتسبورگ میگوید: «هرچه مجرمان بیشتر بدانند که با جمعیتی مسلح روبرو هستند، نرخ جرایم کاهش خواهد یافت.» تخمینها نشان میدهد بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون قبضه اسلحه شخصی در آمریکا وجود دارد؛ یعنی تقریباً ۱.۵ اسلحه برای هر نفر. با چنین آماری، این جمله قدیمی معنا پیدا میکند: «وقتی حمل اسلحه غیرقانونی شود، فقط یاغیها اسلحه خواهند داشت.»/منبع



