افول جایگاه اسرائیل در آمریکا
به گزارش اطلس دیپلماسی یادداشتی با عنوان «افول جایگاه اسرائیل در آمریکا» به قلم الداد شاویت (Eldad Shavit) و تئودور سَسون (Theodore Sasson) در موسسه مطالعات امنیت ملی(Institute for National Security Studies) منتشر شده است. نویسندگان در این مقاله به بررسی روند کاهش حمایت عمومی و سیاسی در ایالات متحده از اسرائیل میپردازند و آن را تهدیدی مستقیم برای امنیت و جایگاه راهبردی اسرائیل ارزیابی میکنند. در ادامه، چکیده این یادداشت آمده است.
در طول دههها، اتحاد آمریکا و اسرائیل بر پایه منافع مشترک، ارزشها و پیوندهای امنیتی استوار بود. با این حال، در سالهای اخیر و بهویژه در پی جنگ غزه، افکار عمومی و نخبگان سیاسی آمریکا نسبت به اسرائیل منفیتر شدهاند. این تغییرات گرچه در میان دموکراتها بارزتر است، اما در میان جمهوریخواهان، بهویژه جوانان، نیز حمایت در حال کاهش است.
براساس نظرسنجی گالوپ در ماه جولای، تنها ۳۲ درصد از آمریکاییها از اقدامات نظامی اسرائیل در غزه حمایت کردند که نسبت به ماه سپتامبر ۲۰۲۴، ۱۰ درصد کاهش داشت، در حالی که ۶۰ درصد مخالف بودند. این نظرسنجی همزمان با مذاکرات آتشبس و بحران انسانی در غزه انجام شد. شکاف حزبی چشمگیر بود: ۸ درصد دموکراتها، ۷۱ درصد جمهوریخواهان و ۲۵ درصد مستقلها از عملکرد اسرائیل حمایت کردند. در میان جوانان ۱۸ تا ۳۴ سال، تنها ۹ درصد موافق بودند.
سایر نظرسنجیها تصویر مشابهی ترسیم میکنند: در ماه آوریل، پژوهش پیو نشان داد ۵۳ درصد آمریکاییها نظر منفی نسبت به اسرائیل داشتند؛ در ماه می، شورای شیکاگو امتیاز اسرائیل را ۵۰ از ۱۰۰ ثبت کرد که پایینترین میزان از ۱۹۷۸ است؛ در ماه آگوست، دانشگاه مریلند گزارش داد همدلی با فلسطینیان بیشتر از اسرائیلیها شده و ۴۱ درصد اقدامات اسرائیل را «نسلکشی» توصیف کردند؛ همچنین دانشگاه کوئینیپیاک دریافت که ۶۰ درصد مخالف کمک نظامی به اسرائیل هستند.
این تغییرات، بازتاب شکاف تاریخی است که در ربع قرن گذشته میان دو حزب آمریکا در قبال اسرائیل ایجاد شده است. در دوره ترامپ، پیوند مسئله فلسطین با جنبشهای عدالتخواهانه در میان دموکراتها تقویت شد. در دوره بایدن، انتقادها از تلفات غیرنظامیان در غزه افزایش یافت. اکنون، حتی در میان جمهوریخواهان جوان نیز حمایت رو به کاهش است.
درون حزب دموکرات، همزمان با حمایت دولت بایدن از اسرائیل، فشار پایگاه حزبی موجب شد سناتورهای دموکرات در ماه جولای ۲۰۲۵ از آتشبس و محدودیت فروش سلاح حمایت کنند. جیک سالیوان نیز از نمایندگان خواست علیه انتقال سلاح به اسرائیل رأی دهند. عوامل تشدیدکننده این روند شامل اتهام به نتانیاهو برای ادامه جنگ بهخاطر سیاست داخلی، طرح انتقال جمعیت غزه، نقض حقوق بشر و تساهل در برابر افراطگرایان یهودی در کرانه باختری است.
در حزب جمهوریخواه، هرچند ترامپ و دولتش همچنان حمایت قوی نشان میدهند، گفتمان «اول آمریکا» در میان محافظهکاران جوان جایگاه مییابد و رسانههایی مانند تاکر کارلسن نفوذ بیشازحد آیپک را نقد میکنند. برخی نمایندگان، مانند مارجری تیلر گرین، اسرائیل را به نسلکشی متهم کردهاند. این امر شکاف میان رهبری حزب و بخشی از پایگاه آن را آشکار ساخته است.
در میان یهودیان آمریکا نیز پیوند با اسرائیل که پس از حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به اوج ۸۲ درصد رسیده بود، اکنون به سطح ۶۹ درصد بازگشته است. در حالی که نهادهای اصلی سکوت کردهاند، جریانهای لیبرال مانند جنبش اصلاحطلب در ماه جولای علیه گرسنگی گسترده در غزه بیانیه دادند و فدراسیون یهودیان نیویورک کمک یک میلیون دلاری برای امدادرسانی اختصاص داد. کمیته یهودی آمریکا نیز نسبت به خطرات عملیات اسرائیل هشدار داد.
کاهش حمایت آمریکا از اسرائیل نه صرفاً یک مسئله سیاسی بلکه تهدیدی واقعی برای امنیت اسرائیل است. اتکای اسرائیل به رئیسجمهوری غیرقابلپیشبینی و حزبی دچار شکاف خطرناک است. برای ترمیم این وضعیت، اسرائیل باید پایان جنگ غزه را با اهداف و جدول زمانی روشن اعلام کند، کمکهای انسانی گسترده بپذیرد، ارتباط با رهبری دموکراتها و جوامع ترقیخواه را احیا کند و آمادگی برای ابتکارات سیاسی از جمله تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین و مشارکت در روند منطقهای تحت رهبری آمریکا نشان دهد./ منبع



