اهمیت راهبردی برتری انرژی آمریکا
به گزارش اطلس دیپلماسی، یادداشتی با عنوان «اهمیت راهبردی برتری انرژی آمریکا» نوشته دیانا فورشگات-روث (Diana Furchtgott-Roth)، منتشرشده در بنیاد هریتج (Heritage Foundation)، استدلال میکند که سیاست برتری انرژی دولت ترامپ، با تمرکز بر استقلال انرژی، کاهش وابستگی به چین و تقویت اهرمهای ژئوپلیتیکی، ستون قدرت ملی آمریکا را تشکیل میدهد. این یادداشت بر لزوم استفاده از منابع داخلی و صادرات انرژی برای رشد اقتصادی و حمایت از متحدان تأکید دارد. در ادامه، چکیده این یادداشت را میخوانید.
سیاست برتری انرژی دولت ترامپ، یک دکترین راهبردی است که هدف آن دستیابی به استقلال انرژی از طریق استفاده از سوختهای فسیلی و انرژی هستهای داخلی، تأثیرگذاری بر قیمتهای جهانی انرژی، تأمین انرژی مقرونبهصرفه و قابل اعتماد برای آمریکا و متحدانش و کاهش وابستگی به زنجیرههای تأمین انرژی سبز چین است. این رویکرد، که مبتنی بر منافع ملی و اهرمهای جهانی است، در تضاد با راهبرد انرژی متمرکز بر اقلیم در دولت بایدن قرار دارد. بایدن با اعمال محدودیتهایی بر توسعه نفت و گاز در اراضی فدرال و وضع مقررات گسترده برای کاهش تولید و زیرساخت سوختهای فسیلی، هزینههای انرژی را برای خانوارها و کسبوکارهای آمریکایی افزایش داد.
این هزینهها بهطور نابرابر توزیع شده و خانوارهای کمدرآمد، کسبوکارهای کوچک و کشاورزان که وابستگی زیادی به حملونقل و برق دارند، بیشترین آسیب را دیدهاند. شرکت «قابلیت اطمینان الکتریکی» در گزارش ماه دسامبر ۲۰۲۴ خود هشدار داد که شبکه برق، شکننده است و از سال ۲۰۲۵ خطر خاموشی در مناطق مرکزی و شرقی آمریکا افزایش خواهد یافت.
زمانی که قیمت نفت بهطور موقت ۱۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت، ارزش برتری انرژی در جریان درگیری ایران و اسرائیل برجسته شد، اما به دلیل نقش آمریکا بهعنوان بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز جهان، روی عدد ۶۵ دلار تثبیت شد. دولت ترامپ از طریق قانونگذاری، دستورات اجرایی و مقرراتزدایی این برنامه را پیش میبرد. قانون «یک لایحه بزرگ و زیبا»، یارانههای خودروهای برقی و انرژی پاک خانگی را در سال ۲۰۲۵ حذف و یارانههای باد و خورشید را تا سال ۲۰۲۸ بهتدریج متوقف میکند. این قانون با تقویت صنعت داخلی و کاهش وابستگی به منابع انرژی تحت کنترل چین، امنیت ملی را تقویت میکند.
دستورات اجرایی جدید، مناطق جدیدی را برای توسعه نفت و گاز باز کرده، از تعطیلی زودهنگام نیروگاهها جلوگیری کرده و اختیار کالیفرنیا برای تعیین استانداردهای ملی انتشار خودرو را لغو نموده است. ایالتها همچنان میتوانند محدودیتهای خود را اعمال کنند، اما آنهایی که منابع انرژی خود را توسعه دهند، از هزینههای کمتر و رقابتپذیری بالاتر در تولید انرژی بهرهمند خواهند شد. آمریکا با ۲۷۳ میلیارد بشکه نفت قابلاستخراج و حدود سه هزار تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی، توانایی تأمین تقاضای داخلی و حمایت از متحدان را دارد. لغو ممنوعیت صادرات گاز طبیعی توسط ترامپ، آمریکا را در جایگاه تسلط بر بازارهای جهانی انرژی قرار داده و وزنهای در برابر صادرکنندگان اقتدارگرا ایجاد کرده است.
برتری انرژی اهرم ژئوپلیتیکی آمریکا را تقویت میکند. صادرات انرژی آمریکا به مناطق دچار فقر انرژی مانند آفریقای جنوب صحرا، آمریکای لاتین و جنوب آسیا، ابزاری برای دیپلماسی و توسعه است. قیمتهای پایینتر انرژی داخلی، شرکتها را به گسترش فعالیت در ایالات متحده تشویق نموده و به جدایی از چین و احیای تولید آمریکایی کمک میکند. با رد آرمان صفر خالص که نخبگان غربی را در بر گرفته، آمریکا استاندارد جدیدی را تعیین میکند. همانطور که کاهش مالیات در دوره ریگان، دیگر کشورها را به رقابت واداشت، رشد اقتصادی آمریکا تحت رژیم حامی انرژی، سایر کشورها را وادار به بازنگری در سیاستهایشان خواهد کرد. اروپا، بهویژه آلمان، تحت فشار قوانین صفر خالص در حال از دستدادن پایه تولیدی خود است. اگر اروپا و انگلیس به این قوانین پایبند بمانند، با رکود اقتصادی، بیکاری و شکاف در استانداردهای زندگی مواجه خواهند شد.
برتری انرژی، ستون قدرت ملی است که اقتصاد را مقاوم و اتحادها را تقویت خواهد کرد. با پذیرش راهبرد مبتنی بر فراوانی، حاکمیت و آیندهنگری، آمریکا نهتنها اقتصاد خود را تقویت میکند، بلکه آینده خود و متحدانش را نیز تضمین خواهد کرد./ منبع



