سرخط خبرها

«اول آمریکا» یا حاکمیت اقتصادی قانون‌مدار: یک دوگانگی کاذب

ایالات متحده به عنوان معمار اصلی نظم بین‌المللی، بیشترین سود را از سیستم چندجانبه قانون‌مدار برده است و خروج از آن تحت شعار «اول آمریکا»، خودزنی راهبردی محسوب می‌شود. رهبری در نهادهای بین‌المللی نه‌تنها هزینه‌های استقراض دولتی را کاهش داده و سلطه دلار را تضمین کرده، بلکه ابزار «قدرت نرم» برای پیشبرد استانداردهای آمریکایی بدون توسل به زور را فراهم آورده است. فروپاشی این نظم در اثر سیاست‌های یک‌جانبه، منجر به کاهش ۲ تا ۶ درصدی تولید ناخالص داخلی آمریکا و از دست رفتن نفوذ جهانی در برابر چین خواهد شد. راهکار واقعی، نه انزواطلبی، بلکه اصلاح و رهبری مجدد سیستم برای تطبیق با دنیای چندقطبی است./بروکینگز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا