سرخط خبرها

جنگ، جراح اجباری اقتصاد انرژی ؛ چرا محاسبات تل‌آویو غلط از آب درآمد؟

حملات موشکی به پارس جنوبی ۷ تا ۹ میلیارد دلار روی دست ایران خرج گذاشت، اما به جای قفل کردن شبکه، تهران را مجبور کرد تا تعارف را با ناترازی گاز و برق کنار بگذارد.

وقتی موشک‌های اسرائیل به فاز ۱۴ پارس جنوبی و عسلویه اصابت کردند، دست روی حساس‌ترین نقطه ضعف ایران گذاشتند؛ شبکه‌ای که پیش از جنگ هم با ۲۵ هزار مگاوات کسری برق و بحران مصرف گاز دست‌وپنجه نرم می‌کرد. مقامات نظامی غرب فکر می‌کردند با هدف قرار دادن بیش از دو هزار نقطه از زیرساخت‌های برق و سوخت، ایران را به زانو درمی‌آورند، اما گزارش میدانی «کریدل» نشان می‌دهد که تهران این تهدید را به یک توفیق اجباری برای جراحی بزرگ در بخش انرژی تبدیل کرده است.

ایران به جای راهکار قدیمی «تولید بیشتر و مصرف بیشتر»، حالا مستقیماً به سراغ «حکمرانی مصرف» رفته است. سیستم مدیریت انرژی با نصب کنتورهای هوشمند و مشوق‌های مصرف، از حالت سنتی خارج شده و نیروگاه‌ها به سرعت در حال تبدیل به سیستم چرخه ترکیبی برای بالا بردن بازدهی هستند. از طرفی، وابستگی خطرناک به گاز، جای خود را به شتاب گرفتن پروژه‌های خورشیدی و توسعه فازهای جدید نیروگاه هسته‌ای بوشهر با کمک روس‌ها داده است. در بخش صادرات نیز، اگرچه محاصره دریایی ترامپ کار را سخت کرده، اما پالایشگاه‌های داخلی با جذب نفت خام مانع از قفل شدن چاه‌ها شده‌اند و ایده تبدیل ایران به هاب ترانزیت زمینی در کریدور شمال-جنوب، جایگزین راه‌های شکننده دریایی شده است؛ تغییراتی که شاید در شرایط عادی، ده سال طول می‌کشید./کریدل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا