چگونه ایران شکاف میان عربستان و امارات را به مؤثرترین سلاح خود تبدیل کرد؟
تهران با پیادهسازی یک استراتژی نامتقارن هوشمندانه، شکنندهترین حلقههای امنیت اقتصادی حوزه خلیج فارس را هدف قرار داده است.
بر اساس یادداشت تحلیلی وبگاه «نیوزویک» به قلم پروفسور آرش رئیسنژاد، فراتر از ابعاد نظامی و تبادل موشکها و پهپادها در طول جنگ اخیر، حیاتیترین سلاح ایران بهرهبرداری هوشمندانه از شکاف دیرینه میان ریاض و ابوظبی بوده است. این مقاله با اشاره به حملات پهپادی به نیروگاه هستهای برکه و منطقه صنعتی فجیره در امارات، الگوی تهاجمی ایران را تحلیل میکند؛ تهران به طور هدفمند و با شدت بسیار بیشتری امارات را نسبت به عربستان سعودی هدف قرار داده تا آسیبپذیریهای اقتصادی این کشور را آشکار کند. این رویکرد به ویژه به دلیل عادیسازی روابط امارات با اسرائیل، همکاریهای نظامی-امنیتی اخیر آنها و ادعاهای ارضی امارات بر جزایر سهگانه، تشدید شده است.
تحلیلگر نیوزویک برجستهترین نمود این پازل راهبردی را حمله به خط لوله حبشان-فجیره امارات میداند که با هدف دور زدن تنگه هرمز احداث شده بود. در نقطه مقابل، ایران به طور کاملاً آگاهانه از تهدید خط لوله شرق به غرب عربستان (پترولاین) خودداری کرده است. این رفتار نامتقارن نشان میدهد که تهران به دنبال اجتناب از تنش مستقیم با ریاض است؛ کشوری که اکنون به یک ایرانِ تضعیفشده اما تابآور، به عنوان وزنه تعادلی در برابر هژمونی فزاینده اسرائیل در منطقه مینگرد. در نهایت، این مقاله تأکید میکند که عمیقترین پیامد جنگ ایران نه در میدان نبرد، بلکه در تغییر ساختار ائتلافها و معماری نظم جدید منطقه در حال رقم خوردن است./نیوزویک



