سرخط خبرها

ایران جنگ را برد، اما شاید صلح را ببازد؛ چالش بزرگ ایران پس از آتش‌بس

تحلیل فارین افرز از موازنه جدید قدرت در خاورمیانه؛ آیا ایران می‌تواند دستاوردهای نظامی خود را به امتیازات پایدار اقتصادی تبدیل کند؟

تقابل نظامی اخیر نشان داد که ایران به اهداف راهبردی خود دست یافته است. تهران با اعمال فشار بر تنگه هرمز و اثبات آسیب‌پذیری پایگاه‌های آمریکا، واشنگتن را به پای میز مذاکره کشاند و امتیازاتی مانند رفع محاصره دریایی را در یادداشت تفاهم اسلام‌آباد گنجاند. از این دیدگاه، موازنه قدرت در منطقه تغییر کرده و ایران جنگ نظامی را به نفع خود پایان داده است؛ امری که موقعیت ژئوپلیتیک کشور را به شدت تقویت می‌کند.

با این حال، مرحله گذار از تنش به صلح، چالش پیچیده‌تری برای تهران خواهد بود. تجربه تلخ خروج آمریکا از برجام باعث شده تا این باور شکل بگیرد که حفظ وضعیت شبه‌جنگی و اهرم‌های فشار نظامی، تضمین محکم‌تری نسبت به دیپلماسی سنتی است. پافشاری بر مواضع حداکثری در مهلت ۶۰ روزه و اصرار بر اقداماتی مانند تعرفه‌گذاری در تنگه هرمز، می‌تواند مانع از ورود سرمایه‌های بین‌المللی شده و روند بازسازی اقتصادی را قفل کند؛ موضوعی که ممکن است دستاوردهای میدانی ایران را در فضای دیپلماتیک به خطر بیندازد./فارین افرز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا