مکانیسم ماشه فعال شود امنیت خلیجفارس را هدف قرار میدهیم
همزمان با افزایش نگرانیهای مقامهای ایران درباره فعالشدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریمهای گسترده علیه ایران، عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، به اروپا هشدار داد که اگر مکانیسم ماشه فعال شود، باید با امنیت تنگه هرمز خداحافظی کند.
او مدعی شد که «ایران بهرغم خویشتنداری، ابزارهایی در اختیار دارد که تاکنون از آن استفاده نکرده است.»
همچنین اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه تهدید کرد که «ایران با اجراییشدن مکانیسم ماشه، از معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای خارج میشود».
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفت: فعلا برای گفتوگو با آمریکا برنامهای نداریم. این درحالی است که پیش از این، دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا تاکید کرده بود که با توجه به نابودی سایتهای هستهای کلیدی ایران، برای مذاکره عجلهای ندارد.
در عین حال آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که استیو ویتکاف، نماینده ویژه دونالد ترامپ در غربآسیا، «بهصراحت» اعلام کرده است که مذاکره آینده با ایران باید «مستقیم» انجام شود «تا از بروز سوءتفاهم جلوگیری و روند مذاکرات تسریع شود»./ ایندیپندنت



