اقدام کره جنوبی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل
کره جنوبی در اقدامی ضدایرانی و بهعنوان رئیس دورهای شورای امنیت، گام بعدی سازمان ملل در روند بازگرداندن تحریمهای ایران را برداشت.
به گزارش رویترز، کره جنوبی پیشنویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که تحریمهای ایران را بهطور دائم بازمیگرداند، نهایی کرد. کره جنوبی میگوید بهعنوان رئیس فعلی شورای پانزدهعضوی ملزم به انجام این روند است، اما دیپلماتها میگویند هنوز زمان رأیگیری تعیین نشده است.
در روز ۲۸ ماه آگوست، انگلیس، فرانسه و آلمان، فرآیندی ۳۰روزه را برای اعمال مجدد تحریمهای سازمان ملل آغاز کردند و تهران را به عدم پایبندی به توافق برجام متهم نمودند.
براساس این فرآیند که بهعنوان اسنپبک شناخته میشود، شورا اکنون باید تا اواخر ماه سپتامبر در مورد قطعنامهای برای بازگرداندن تحریمها علیه ایران رأیگیری کند که برای تصویب به حداقل ۹ رأی موافق و عدم وتو توسط آمریکا، روسیه، چین، انگلیس یا فرانسه نیاز دارد. اگر هیچ عضوی ۱۰ روز پس از فعالشدن اسنپبک چنین قطعنامهای را ارائه نکرده باشد، این کار بهعهده رئیس شورا خواهد بود که برای ماه سپتامبر کره جنوبی است./ رویترز



