۴۱ درصد آمریکاییها اقدامات اسرائیل در غزه را نسلکشی میدانند
به گزارش اطلس دیپلماسی، یادداشتی با عنوان «۴۱ درصد آمریکاییها اقدامات اسرائیل در غزه را نسلکشی میدانند» به قلم جیم لوب (Jim Lobe) در ریسپانسیبل استیت کرفت (Responsible Statecraft) منتشر شده است، این یادداشت نتایج تازهترین نظرسنجی دانشگاه مریلند را بررسی میکند که دیدگاه آمریکاییها نسبت به اقدامات اسرائیل در غزه، همبستگی سیاسی داخلی و حمایت واشنگتن را تحلیل میکند. در ادامه، بهره سخن این یادداشت را میخوانید.
براساس جدیدترین نظرسنجی دانشگاه مریلند، ۴۱ درصد از بزرگسالان آمریکایی، شامل ۶۷ درصد دموکراتها و چهارده درصد جمهوریخواهان، بر این باورند که اقدامات نظامی اسرائیل در غزه یا نسلکشی است (۲۲ درصد) یا به نسلکشی شباهت دارد (نوزده درصد). یافتهها نشان میدهد که نسل جوانتر در هر دو حزب بهطور چشمگیری احتمال بیشتری دارد که اقدامات اسرائیل را نسلکشی یا مشابه آن بداند.
تنها ۲۲ درصد از پاسخدهندگان اقدامات اسرائیل را تحت عنوان «حق دفاع مشروع» توجیهشده ارزیابی کردند که در این میان، تنها ۷ درصد دموکراتها و ۴۶ درصد جمهوریخواهان با این نظر موافق بودند. ۲۳ درصد از کل پاسخدهندگان اظهار کردند که نظری ندارند.
در مورد نقش حمایتهای آمریکا، بیش از ۶ نفر از هر ده نفر (۶۱ درصد) بیان کردند که پشتیبانی نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک واشنگتن زمینه اجرای این اقدامات را برای اسرائیل فراهم کرده است. این دیدگاه در میان دموکراتها، جمهوریخواهان و مستقلها بهترتیب ۷۲، ۵۷ و ۶۳ درصد بود. تنها دوازده درصد پاسخدهندگان معتقد بودند که این کمکها هیچ تأثیری ندارد و ۱۰ درصد نیز تأثیر کمی برای آن قائل بودند.

نتایج نظرسنجی نشان میدهد که آمریکاییها بیشتر با فلسطینیها (۲۸ درصد) همدل هستند تا اسرائیلیها (۲۲ درصد)، در حالی که ۲۶ درصد گفتند که با هر دو طرف به یک اندازه همدلی دارند. ۲۵ درصد باقیمانده یا با هیچیک همدلی نکردهاند (دوازده درصد) یا نظری نداشتند (سیزده درصد). حمایت از فلسطینیها در میان افراد هجده تا ۳۴ سال بیشتر بود، بهطوری که ۳۷ درصد با فلسطینیها همدلی داشتند در مقابل یازده درصد که همدلی خود را با اسرائیل اعلام کردند. فاصله دیدگاههای جوانان و افراد مسن در میان جمهوریخواهان چشمگیر بود؛ ۵۲ درصد جمهوریخواهان مسنتر با اسرائیل همدلی داشتند، در حالی که تنها ۲۴ درصد جمهوریخواهان جوانتر چنین نظری داشتند.
چهل درصد از پاسخدهندگان، شامل ۶۳ درصد دموکراتها و ۴۵ درصد مستقلها، سیاست دولت ترامپ نسبت به اسرائیل و فلسطین را «بیشازحد طرفدار اسرائیل» ارزیابی کردند و تنها سه درصد آن را «بیش از حد طرفدار فلسطین» دانستند. ۲۷ درصد نظر دادند که سیاست آمریکا «در حد مناسب» است و ۳۰ درصد اظهار کردند که نظری ندارند. در میان جمهوریخواهان، ۵۷ درصد آن را «در حد مناسب» دانستند و ۲۱ درصد آن را «بیش از حد طرفدار اسرائیل» ارزیابی کردند.
در سنجش تأثیر سیاست کنونی آمریکا بر منافع کشور، تنها یکسوم پاسخدهندگان پاسخ مثبت دادند. ۲۵ درصد اظهار کردند که این سیاست عمدتاً منافع اسرائیل را پیش میبرد و ۶ درصد آن را منافع کشورهای عربی میدانستند. جالب است که در میان جمهوریخواهان جوان، ۲۶ درصد سیاست آمریکا را عمدتاً در راستای منافع اسرائیل و ۲۴ درصد در راستای منافع آمریکا ارزیابی کردند.
مقایسه با سال گذشته نشان میدهد که تعداد پاسخدهندگانی که اقدامات اسرائیل را نسلکشی یا مشابه آن میدانند، از ۲۳ درصد به ۴۱ درصد افزایش یافته است و در میان دموکراتها این تغییر از ۳۸ درصد به ۶۷ درصد بوده است. این تغییرات نمایانگر رشد نگرش انتقادی در میان آمریکاییها نسبت به سیاستهای اسرائیل و حمایتهای واشنگتن است./ منبع



