هفته گذشته، چند رویداد در عرصه بینالمللی بهطور همزمان، تصویری روشن از فرسایش مشروعیت غرب و افول هژمونی آن بر نظم جهانی ارائه داد. دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، با لحنی تند و ستیزهجویانه علیه چندجانبهگرایی و نهادهای بینالمللی ظاهر شد. سخنرانی او در مجمع عمومی، نهتنها ادامه همان خطمشی ملیگرایانه و «اول آمریکا» بود، بلکه بار دیگر این واقعیت را برملا ساخت که ایالات متحده امروز کمتر از هر زمان دیگری میتواند نقش «رهبر نظم جهانی» را ایفا کند. ترامپ با بیاعتنایی آشکار به قواعد مشترک، تصویر آمریکا را بیش از پیش بهعنوان بازیگری که خود به تضعیف سازمانهای بینالمللی دامن میزند، تثبیت کرد.
دکمه بازگشت به بالا