آسیاآمریکاانرژی و اقلیمخارجی

افزایش فشار آمریکا بر انرژی ایران

به گزارش اطلس دیپلماسی، یادداشتی با عنوان «افزایش فشار آمریکا بر انرژی ایران» نوشته کیت جانسون (Keith Johnson) در فارن پالیسی (Foreign Policy) منتشر شده است. این یادداشت به تحلیل اقدامات اخیر ایالات متحده در تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، به‌ویژه در زمینه انرژی و صادرات نفت می‌پردازد و گام‌های جدید واشنگتن در محدودکردن تجارت گاز مایع نفتی و صادرات نفت ایران و فشارهای سیاسی گسترده‌تر برای بازگرداندن تهران به مذاکرات هسته‌ای را بررسی می‌کند. در ادامه، چکیده این مطلب آمده است.

ایالات متحده روز پنج‌شنبه با اعمال مجموعه‌ای از تحریم‌های جدید که هدف آن‌ها کاهش تجارت ایران در گاز مایع نفتی، محدودکردن بیشتر ناوگان تانکرهای آن برای صادرات غیرقانونی نفت و هدف‌قرار‌دادن یک بندر چینی دیگر به‌عنوان مقصد انرژی ایرانی بود، فشار اقتصادی بیشتری را بر ایران وارد کرد. این اقدام‌ها که چند روز پس از بازگشت تحریم‌های پیشین سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران و همچنین احیای تحریم‌های جداگانه از سوی انگلیس و اتحادیه اروپا صورت گرفت، نشان می‌دهد که کشورهای غربی پس از شکست مذاکرات دیپلماتیک اخیر، هیچ گونه دستی به سوی تهران دراز نکرده‌اند.

تحریم‌های جدید آمریکا که از سوی وزارت خزانه‌داری و وزارت امور خارجه اعلام شده‌اند، به تجارت ثانویه ایران در گاز مایع نفتی می‌پردازند؛ گازی مانند پروپان یا بوتان که به‌طور گسترده‌ای در آسیا برای پخت‌وپز و گرمایش استفاده می‌شود. این تجارت سالانه صدها میلیون دلار برای ایران به ارمغان می‌آورد، که تفاوت زیادی با حدود چهل میلیارد دلار حاصل از فروش نفت خام و محصولات نفتی به خریدارانی مانند چین دارد.

اقدامات اضافی ایالات متحده شامل شناسایی تقریبا ۲۴ کشتی دیگر از (ناوگان پنهان) ایران است که تعداد کشتی‌های تحریم‌شده در تجارت نفتی این کشور را به بیش از ۱۵۰ مورد افزایش می‌دهد. وزارت خزانه‌داری همچنین یک پایانه نفتی دیگر در یک بندر چینی را به لیست تحریم‌ها اضافه کرده است که نقش یک کانال برای فروش نفت به صورت غیررسمی را ایفا می‌کند. با وجود تحریم‌های سختگیرانه ایالات متحده و کشورهای غربی، ایران همچنان روزانه حدود دو میلیون بشکه نفت صادر می‌کند که عمدتاً به چین می‌رود، کشوری که برای تأمین مالی خریدهای نفتی خود از ایران، روش‌های پیچیده‌ای را برای دورزدن تحریم‌های ایالات متحده به کار می‌برد.

ایالات متحده، سازمان ملل، انگلیس و اتحادیه اروپا به‌تازگی فشارها بر اقتصاد شکننده ایران را افزایش داده‌اند تا تهران را به بازگشت به میز مذاکره ترغیب کنند. مسأله اصلی، پیشرفت‌های مستمر ایران در برنامه هسته‌ای‌اش و اصرار آن به حق غنی‌سازی اورانیوم است، که پیش‌نیاز اصلی ساخت یک سلاح هسته‌ای است. مذاکرات میان ایران و ایالات متحده در بهار گذشته پیشرفت چندانی نداشت، پیش از آنکه حملات هوایی اسرائیل و ایالات متحده به تأسیسات هسته‌ای ایران در ماه ژوئن، مسیر دیپلماتیک را مختل کرده و تعدادی از ساختمان‌ها را تخریب کند. ایران این هفته اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای از سرگیری مذاکرات با کشورهای اصلی اروپایی که موجب بازگشت تحریم‌های سازمان ملل شده‌اند، ندارد و همچنین شایعات مبنی بر از سرگیری مذاکرات با ایالات متحده را رد کرد./ منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا