خاورمیانهسیاست داخلی و جامعه

هشدار ونس به اسرائیل نشانه ورود روابط آمریکا و اسرائیل به مرحله‌ای جدید است

اختلاف آمریکا و اسرائیل بر سر ایران، دوران تبعیت بی‌قیدوشرط واشنگتن از تل‌آویو را تغییر می‌دهد.

به گزارش اطلس دیپلماسی، یادداشتی با عنوان «هشدار ونس به اسرائیل نشانه ورود روابط آمریکا و اسرائیل به مرحله‌ای جدید است» نوشته سعید عریقات (Said Arikat) و منتشرشده در الجزیره (Al Jazeera)، با بررسی اظهارات جی‌دی ونس درباره مخالفت اسرائیل با توافق ایران و آمریکا، نشان می‌دهد که اگرچه اتحاد واشنگتن و تل‌آویو همچنان پابرجا خواهد ماند، اما اختلافات راهبردی بر سر اولویت‌های منطقه‌ای می‌تواند به بازتعریف این رابطه و کاهش نقش دولت یهود در تعیین مسیر سیاست خارجی آمریکا منجر شود. در ادامه، چکیده این مطلب آمده است.

اظهارات اخیر معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره رویکرد اسرائیل در قبال توافق جدید واشنگتن و تهران، نشانه‌ای از تغییر در فضای روابط میان دو متحد دیرینه تلقی می‌شود. اهمیت این موضع‌گیری نه صرفاً در وجود اختلاف میان دو طرف، بلکه در این واقعیت است که برای نخستین بار یک مقام ارشد آمریکایی به‌صورت علنی این پیام را منتقل کرده که مخالفت اسرائیل با یک ابتکار بزرگ دیپلماتیک آمریکا الزاماً باعث تغییر مسیر واشنگتن نخواهد شد.

توافق ایران و آمریکا با هدف تبدیل آتش‌بس شکننده به چارچوبی گسترده‌تر برای کاهش تنش طراحی شده است. این چارچوب شامل مذاکرات هسته‌ای، کاهش تحریم‌ها، بازسازی اقتصادی ایران و تضمین آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز است. دولت آمریکا این مسیر را راهی برای ایجاد ثبات منطقه‌ای می‌داند، اما اسرائیل آن را تهدیدی علیه راهبرد چندساله خود برای منزوی‌کردن ایران تلقی می‌کند.

نخست‌وزیر اسرائیل طی سال‌های گذشته تلاش کرده بود واشنگتن را متقاعد کند که فشار اقتصادی و نظامی مستمر، بهترین راه برای مهار تهران است. توافق دیپلماتیک با ایران، این رویکرد را به چالش می‌کشد و به همین دلیل جریان‌های نزدیک به دولت اسرائیل تلاش کرده‌اند با ایجاد فشار سیاسی در آمریکا، مسیر مذاکرات را سخت‌تر کنند.

تفاوت اصلی شرایط کنونی با گذشته، واکنش کاخ سفید است. در دوره‌های پیشین، مخالفت اسرائیل با سیاست‌های آمریکا اغلب موجب تعدیل مواضع واشنگتن می‌شد، اما اکنون دولت آمریکا تلاش دارد نشان دهد که حمایت از اسرائیل به معنای پذیرش کامل اولویت‌های امنیتی و سیاسی تل‌آویو نیست. اشاره به وابستگی گسترده اسرائیل به تسلیحات و حمایت مالی آمریکا، بیانگر این دیدگاه است که رابطه دو طرف همچنان نامتقارن باقی مانده است.

هم‌زمان، انتقاد آمریکا از برخی اقدامات نظامی اسرائیل در لبنان نشان‌دهنده افزایش نگرانی واشنگتن درباره تأثیر این عملیات‌ها بر روند دیپلماتیک با ایران است. از نگاه آمریکا، ادامه درگیری‌ها می‌تواند توافقی را که برای کاهش بحران منطقه‌ای طراحی شده، تضعیف کند.

با این حال، این اختلاف به معنای فروپاشی اتحاد آمریکا و اسرائیل نیست. روابط نظامی، اطلاعاتی، فناوری و سیاسی میان دو کشور همچنان عمیق است و احتمال قطع همکاری وجود ندارد. آنچه در حال شکل‌گیری است، بیشتر نوعی بازتنظیم روابط است؛ به‌گونه‌ای که واشنگتن ممکن است همچنان امنیت اسرائیل را تضمین کند، اما کمتر حاضر باشد اهداف منطقه‌ای خود را کاملاً با خواسته‌های دولت یهود هماهنگ کند.

در نهایت، اختلاف بر سر توافق ایران تنها یک مناقشه مقطعی نیست، بلکه بازتاب تفاوت دو نگاه درباره آینده غرب آسیا است. آمریکا به‌دنبال چارچوبی دیپلماتیک برای مدیریت رقابت با ایران است، در حالی که اسرائیل همچنان بر سیاست فشار و بازدارندگی تأکید دارد. این شکاف می‌تواند نشانه آغاز مرحله‌ای جدید در روابط آمریکا و اسرائیل باشد که در آن منافع راهبردی واشنگتن نقش بیشتری در تصمیم‌گیری‌ها خواهد داشت../منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا