ترامپ و ونس سیاست ضعیف در قبال ایران را تکرار میکنند
رویکرد سازشکارانه واشنگتن در برابر تهران به تکرار خطاهای راهبردی گذشته منجر شده است.
به گزارش اطلس دیپلماسی، یادداشتی با عنوان «ترامپ و ونس سیاست ضعیف در قبال ایران را تکرار میکنند» در وال استریت ژورنال (Wall Street Journal) منتشر شده است. این یاداشت، پیامدهای دیپلماتیک توافق اخیر دولت ایالات متحده با تهران را بررسی کرده و آن را نشانهای از فریب خوردن دوباره مقامات واشنگتن در برابر مواضع راهبردی جمهوری اسلامی میداند. در ادامه، چکیده این مطلب آمده است.
تحلیل روندهای دیپلماتیک اخیر میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران نشاندهنده یک چرخش آشکار و در عین حال چالشبرانگیز در دکترین سیاست خارجی واشنگتن است. بررسی رفتارهای منطقهای و بینالمللی تهران در دهههای گذشته همواره گویای این واقعیت بوده است که این بازیگر بر اساس الگوهای رفتاری مشخص و تعریفشدهای در چارچوب منافع خود عمل میکند؛ موضوعی که به نظر میرسد بار دیگر از سوی تصمیمگیرندگان ارشد کاخ سفید نادیده گرفته شده است. اصرار مقامات آمریکایی بر آزمودن مسیرهای آزموده شده و ناکارآمد گذشته، این شائبه را تقویت میکند که دستگاه دیپلماسی ایالات متحده تمایلی به درسآموزی از تجربیات تاریخی ندارد و به شکلی فرسایشی در حال تکرار خطاهای محاسباتی پیشین است.
توافقات اخیر و معاهداتی که پشت درهای بسته میان دو طرف شکل گرفته، ابهامات جدی را در میان ناظران سیاسی و تحلیلگران راهبردی ایجاد کرده است. در شرایطی که شواهد عینی و اقدامات میدانی نهادهای نظامی و حاکمیتی ایران همچون سپاه پاسداران، بر عدم تغییر در رویکردهای کلان ژئوپلیتیک تاکید دارند، انعطافپذیری ناگهانی دولت ترامپ چالشبرانگیز به نظر میرسد. این پرسش اساسی مطرح است که چه واقعیت یا ابزار پنهانی در رفتار تهران وجود دارد که برای رهبران کاخ سفید غیرقابلفهم باقی مانده است. نادیده گرفتن ماهیت ساختاری این رفتارهای منطقهای، مانعی بزرگ در مسیر تدوین یک سیاست خارجی پایدار و مقتدرانه در قبال خاورمیانه به شمار میرود.
بسیاری از ناظران بر این باورند که جز در صورت وجود یک راهبرد فوقالعاده هوشمندانه و پنهان که هنوز ابعاد آن آشکار نشده، شرایط کنونی حاکی از یک عقبنشینی دیپلماتیک آشکار برای واشنگتن است. به نظر میرسد که مقامات ارشد اجرایی آمریکا، درست همانند اسلاف و پیشینیان خود در دولتهای مختلف، در تله دیپلماتیک تهران گرفتار شده و فریب بازیهای پیچیده سیاسی را خوردهاند. این وضعیت نه تنها به تقویت جایگاه منطقهای ایران و بازوهای نظامی آن منجر میشود، بلکه اعتبار بینالمللی ایالات متحده را در میان متحدانش به شدت مخدوش میسازد. در نهایت، اصرار بر ادامه این مسیر تعاملی یکطرفه، پتانسیل بالایی برای ایجاد بحرانهای جدید در امنیت بینالملل خواهد داشت./منبع



