انزوای سیاسی و فرهنگی اسرائیل هر روز عمیقتر میشود
نشریه گاردین در گزارشی به بررسی انزوای روز افزون اسرائیل در عرصه بینالمللی پرداخت و نوشت: «با گذشت نزدیک به دو سال از جنگ اسرائیل علیه غزه، ابعاد انزوای جهانی اسرائیل هر روز گستردهتر میشود؛ انزوایی که نهتنها جایگاه سیاسی تلآویو را تضعیف کرده بلکه شکافهای عمیقی را در داخل جامعه صهیونیستی آشکار ساخته است».
بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، در سخنرانی اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل، با لحنی خشمگین و چالشبرانگیز، به تصمیم کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه، پرتغال و نیز کانادا و استرالیا در بهرسمیتشناختن دولت فلسطین حمله کرد و آن را «پاداشی برای تروریسم» خواند. اما این سخنرانی نهتنها نتوانست حمایت گستردهای جلب کند، بلکه دهها هیئت دیپلماتیک در اعتراض به لفاظیهای جنگطلبانه نتانیاهو، صحن سازمان ملل را ترک کردند.
تحلیلگران اسرائیلی معتقدند این سخنرانی نه برای گوش جهانیان، بلکه صرفاً برای دو مخاطب؛ پایگاه رأی راستگرای داخلی و دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ ایراد شد. نتانیاهو در هفتههای اخیر بارها به اسرائیلیها هشدار داده که باید «به انزوا عادت کنند»، زیرا بهزعم او، اسرائیل چارهای جز ادامه این مسیر ندارد./ گاردین



