ایران همچنان تهدیدی در قاره آمریکا
بهگزارش اطلس دیپلماسی، یادداشتی با عنوان «ایران همچنان تهدیدی در قاره آمریکا» که به قلم مری آناستازیا اوگریدی (Mary Anastasia O’Grady)، در نشریه والاستریتژورنال (Wall Street Journal)، منتشر شده است، به بررسی چیزی که نفوذ ایران در نیمکره غربی، بهویژه از طریق شبکههای نیروهای متحد و اتحادهای نظامی در آمریکای لاتین پس از حمله آمریکا به تأسیسات هستهای میداند میپردازد. نویسنده بر تهدیدات بالقوه ایران از طریق متحدانش در منطقه آمریکای لاتین و احتمال اقدامات تلافیجویانه علیه آمریکا و متحدانش تأکید دارد. در ادامه، بهره سخن این یادداشت را میخوانید.
پس از حمله هوایی آمریکا به تأسیسات هستهای ایران، بازداشت یازده تبعه ایرانی در هشت ایالت آمریکا توسط اداره مهاجرت و گمرک، نشاندهنده تهدید مداوم ایران در نیمکره غربی است. یکی از بازداشتشدگان عضو سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ارتباط ادعایی با حزبالله و دیگری در فهرست نظارت تروریستی قرار دارد. این بازداشتها سؤالاتی درباره برنامههای احتمالی ایران در آمریکا ایجاد کرده است؛ بهویژه با توجه به شبکههای نیروهای متحد و اتحادهای نظامی که ایران برای دهههاست که در آمریکای لاتین میسازد.
ایران سابقه تهاجم در منطقه را دارد؛ از جمله بمبگذاریهای حزبالله در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس (۱۹۹۴، ۸۵ کشته) و سفارت اسرائیل (۱۹۹۲، ۲۹ کشته). قتل «آلبرتو نیسمان»، دادستان آرژانتینی در سال ۲۰۱۵ که نقش ایران در بمبگذاری ۱۹۹۴ را بررسی میکرد، همچنان حلنشده باقی مانده است. آرژانتین تحت رهبری «خاویر میلی»، متحد قوی اسرائیل است و حزبالله و حماس را سازمانهای تروریستی نامیده است؛ اما نفوذ بنیادگرایی اسلامی در جاهای دیگر منطقه در حال رشد است. برزیل در سال ۲۰۲۳ به دو ناو جنگی ایرانی اجازه پهلوگیری داد، بولیوی با «اوو مورالس» دارای روابط ضدغربی مشترک با ایران است، و کوبا و نیکاراگوئه نیز متحدان ایران هستند.
ونزوئلا روابط عمیقی با ایران دارد و با فناوری ایرانی پهپادهای مسلح ANSU-100 و ANSU-200 تولید میکند. گزارش مرکز جامعه امن و آزاد (SFS) نشان میدهد ونزوئلا سالانه حدود پنجاه پهپاد ANSU-100 و زیرساختهایی برای ANSU-200 تولید میکند که میتواند برای حمله به تأسیسات نفتی گویان استفاده شود. ایران همچنین قایقهای تندرو مجهز به موشکهای ضدکشتی به ونزوئلا ارائه کرده است. SFS هشدار میدهد که مشاوران سپاه پاسداران از ایجاد «حوثیهای کارائیب» با قایقهای مسلح، مینها و پهپادهای کامیکازه برای تهدید ناوگان آمریکا در اقیانوس اطلس جنوبی سخن گفتهاند.
ایران احتمالاً برای تلافی شکستهای اخیر، با استفاده از پروکسیهای مخفی و با قابلیت انکار، به آمریکا یا متحدانش حمله خواهد کرد؛ مشابه اقدامات دهه ۱۹۹۰ در آرژانتین. شبکههای مالی تروریستی ایران از منطقه مرزی سهگانه (برزیل، آرژانتین، پاراگوئه) به بندر ایکیکه شیلی، جزیره مارگاریتا ونزوئلا و کولون پاناما گسترش یافته است. ایران با پروازهای مستقیم از تهران به کاراکاس، مأموران خود را با پاسپورتهای ونزوئلایی وارد منطقه میکند. گزارش میامی هرالد (۲۰۱۷) نشان میدهد که در سالهای ۲۰۰۸-۲۰۰۹، سالانه حدود ۱۰ هزار نفر از خاورمیانه پاسپورت ونزوئلایی دریافت کردهاند و این روند بهتازگی افزایش یافته است.
در نهایت باید گفت که حمله آمریکا به تأسیسات هستهای ایران، با وجود ضرورت برای جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به سلاح هستهای، احتمالاً با واکنشهای تلافیجویانه ایران و گروههای متحدش در قاره آمریکا مواجه خواهد شد. این تهدیدات نیازمند هوشیاری مداوم است./ منبع



