پایان رابطه عاشقانه اسرائیل با دونالد ترامپ
هراس اسرائیل از توافق ترامپ با ایران، به رابطه عاشقانه تلآویو با واشنگتن پایان داد.
به گزارش اطلس دیپلماسی، یادداشتی با عنوان «پایان رابطه عاشقانه اسرائیل با دونالد ترامپ» نوشته لازار برمن (Lazar Berman) در دیسپچ (Dispatch) منتشر شده است. این یادداشت به تبیین هراس و مخالفت فراگیر جریانهای مختلف سیاسی در اسرائیل نسبت به یادداشت تفاهم اخیر میان دولت دونالد ترامپ و جمهوری اسلامی ایران میپردازد و نشان میدهد که چگونه نخبگان امنیتی تلآویو معتقدند واشنگتن امنیت آنها را قربانی منافع خود کرده است. در ادامه، چکیده این یادداشت را میخوانید.
شکلگیری یادداشت تفاهم اخیر میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران، موجی از نگرانی، ناامیدی و سرخوردگی عمیق را در سراسر طیفهای سیاسی اسرائیل برانگیخته و تصویر سنتی از دونالد ترامپ به عنوان متحد بیقیدوشرط تلآویو را به طور کامل مخدوش کرده است. این مخالفت شدید، پویا و همهجانبه، دیگر منحصر به لایههای نزدیک به نخستوزیر یا ائتلاف راستگرای حاکم در تلآویو نیست؛ بلکه فراتر از جبهه راست، حتی رهبران احزاب چپگرا، مخالفان سرسخت دولت کنونی و مقامات ارشد پیشین در بدنه نظامی و امنیتی اسرائیل نیز به تندی علیه این توافق موضع گرفتهاند. موضعگیریهای علنی فرماندهان سابق ارتش نشان میدهد که یک اجماع ملی و فراگیر در اسرائیل شکل گرفته که بر اساس آن، واشنگتن در مسیر دستیابی به یک توافق دیپلماتیک با تهران، عملاً امنیت ملی و حیاتیترین منافع راهبردی متحد دیرین خود را نادیده گرفته است.
اصلیترین محور هراس نخبگان سیاسی و نظامی اسرائیل، ساختار محتوایی و پیامدهای ژئوپلیتیک این یادداشت تفاهم است. از دیدگاه ناظران امنیتی، توافق جدید آمریکا نهتنها زیرساختهای هستهای ایران را دستنخورده باقی میگذارد، بلکه هیچگونه مکانیسم بازدارنده یا محدودیتی برای مهار برنامه موشکهای بالستیک یا کاهش نفوذ منطقهای ایران پیشبینی نکرده است. فراتر از آن، سرازیر شدن میلیاردها دلار دارایی آزادشده به خزانه تهران و کاهش فشارهای سنگین اقتصادی، به عنوان یک شریان حیاتی و نجاتبخش برای نظام ایران قلمداد میشود. این گشایش مالی میتواند موقعیت گروههای نیابتی ایران، بهویژه حزبالله را در مرزهای شمالی اسرائیل بهشدت تحکیم کند. اسرائیل که طی سالهای گذشته استراتژی کلان خود را بر پایه فرسایش مستمر توان اقتصادی و نظامی ایران چیده بود، اکنون خود را در برابر واقعیتی میبیند که در آن تمام دستاوردهای میدانیاش در حال فروپاشی است.
این وضعیت، به معنای پایان یک دوره از خوشبینی مطلق در روابط تلآویو با جریان راستگرای آمریکا است. اسرائیلیها که در دورههای گذشته دونالد ترامپ را بهعنوان مدافع بیچونوچرای مواضع خود میشناختند، اکنون با ماهیت پراگماتیک و معاملهگرایانه دکترین او روبرو شدهاند؛ رویکردی که در آن اولویتهای داخلی آمریکا مانند مهار قیمت انرژی، بهبود شاخصهای اقتصادی و اجتناب از درگیریهای نظامی پرهزینه در غربآسیا، بر تعهدات ایدئولوژیک به متحدان ترجیح داده میشود. این چرخش راهبردی، تلآویو را در یک انزوای امنیتی کمسابقه قرار داده و کارآمدی دکترین امنیتی مبتنی بر تکیه کامل به چتر حمایتی واشنگتن را زیر سوال برده است. در نهایت، این رویداد ساختار سیاسی اسرائیل را وادار میسازد تا در ابزارهای بازدارندگی مستقل خود تجدیدنظر کند، چرا که تداوم اقدامات نظامی یکجانبه میتواند آنها را در مسیر برخورد مستقیم با کاخ سفید قرار دهد./منبع



