سرخط خبرها
حاکمان عرب همدردی چندانی با ایران ندارند
شکاف عمیق میان رهبران کشورهای عربی و سیاستهای منطقهای ایران، بهرغم تلاشهای دیپلماتیک ظاهری، همچنان پابرجاست. پایتختهای عربی، نفوذ منطقهای و برنامههای نظامی تهران را تهدیدی وجودی برای ثبات خود میبینند و از تضعیف قدرت مرکزی ایران در پی فشارهای بینالمللی استقبال میکنند. سکوت یا حمایتهای غیررسمی این کشورها از محدودسازی ایران، نشاندهنده اولویتبندی جدیدی است که در آن امنیت حکومتهای حاکم بر همبستگیهای ایدئولوژیک پیشی گرفته است. این انزوای منطقهای، ایران را در مذاکرات بینالمللی تنهاتر کرده و فضای مانور تهران را در بحرانهای احتمالی آینده به شدت محدود میسازد./اکونومیست



