برای کشورهای عربی، یک ایران پایدار بسیار بهتر از یک اسرائیل پیروز است
در رویارویی اخیر ایران و اسرائیل، پاسخ نظامی حسابشده ایران آسیبپذیریهای تلآویو را آشکار کرد و کشورهای حاشیه خلیج فارس، بهویژه عربستان را به بازنگری در رویکردهای امنیتیشان واداشت.
حمله صهیونیستی به تأسیسات اتمی، نظامی و غیرنظامی ایران در ۲۳ خرداد، با پاسخ قاطع ایران در عملیات «وعده صادق سه» و «بشارت فتح» مواجه شد. آمریکا نیز با حمله به تأسیسات هستهای ایران مداخله کرد، اما پیشنهاد آتشبس داد.
نشریه کریدل گزارش داد که این تحولات، تحت هدایت عربستان، به گشایش روابط عملگرایانه با تهران منجر شده است. ایران با مدیریت دقیق درگیری و نمایش توان نظامی، بازدارندگی خود را نشان داد و پیام داد که نه منزوی است و نه آسیبپذیر. عربستان، با درک قدرت نظامی ایران و ناکامیهای اسرائیل و آمریکا، بهسوی «مهار مثبت» با ایران حرکت کرده و به دنبال هماهنگی در امنیت و انرژی است. این روند، همراه با همکاری اقتصادی و امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران، نشاندهنده ظهور منطقهگرایی چندقطبی و کاهش نفوذ آمریکا و اسرائیل است. / نشریه کریدل



