ناتو نظارت بر ایران را در بحبوحه تنشها بین تهران و واشنگتن افزایش داده است
بلومبرگ به نقل از منابع مطلع ادعا کرد که با افزایش خطر کمپین نظامی به رهبری آمریکا علیه تهران، تمرکز نظارت هواییِ ناتو در ترکیه از روسیه به ایران تغییر یافته است.
این افراد که بهدلیل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که این ائتلاف نظامی بارها از هواپیماهای رادار پیشرفته آواکس خود که در ترکیه مستقر هستند برای رصد هر دو کشور استفاده کرده است. با این حال، تعداد پروازها از شهر قونیه در مرکز آناتولی برای رصد ایران افزایش یافته است.
این افراد گفتند ترکیه در حال آمادهشدن برای حمله احتمالی به رهبری آمریکا علیه ایران است – اقدامی که به ادعای آنها میتواند تهران را مجبور به اعطای امتیاز در مورد تعدادی از مسائل از جمله محدودسازی برنامه هستهای خود کند و در صورت امتناع ایران از انجام این کار، حمله گستردهتری را در پی داشته باشد.
به گفته این افراد، دولت آنکارا نگرانیهای فزایندهای در مورد احتمال وقوع چنین درگیریای دارد و بیم آن دارد که این تنش باعث هجوم جدید پناهندگان به ترکیه –عمدتاً اتباع افغانستان و پاکستان ساکن ایران– شود. /بلومبرگ



