ریاست آفریقای جنوبی بر گروه ۲۰ و آینده همکاریهای جهانی
به گزارش اطلس دیپلماسی، یادداشتی با عنوان «ریاست آفریقای جنوبی بر گروه ۲۰ و آینده همکاریهای جهانی» نوشته الیزابت سیدیرپوولوس (Elizabeth Sidiropoulos) و منتشرشده در موسسه بینالملل امور آفریقای جنوبی (South African Institute of International Affairs)، به بررسی چالشها و فرصتهای پیش روی گروه ۲۰ در دنیای کنونی میپردازد. این یادداشت تأکید میکند که ریاست آفریقای جنوبی بر گروه ۲۰، با اولویتبندی موضوعات توسعهای و چندجانبهگرایانه، در شرایطی صورت میگیرد که همکاریهای جهانی تحت تأثیر تغییرات سیاسی و اقتصادی جهانی قرار گرفته است. در ادامه، چکیده این یادداشت آمده است.
ریاست آفریقای جنوبی بر گروه ۲۰، پایاندهنده نخستین چرخه اجلاسهای این گروه از زمان تشکیل آن در سال ۲۰۰۸ است. گروه ۲۰ در ابتدا بهمنظور همکاری کشورهای مهم اقتصادی برای حل بحرانهای جهانی تأسیس شد، اما در حال حاضر، با چالشهایی مواجه است که باعث شده همکاریهای بینالمللی به شکلی پایدار و مؤثر ادامه نیابد. آفریقای جنوبی، که از زمان پایان آپارتاید بهعنوان یک حامی برجسته چندجانبهگرایی شناخته شده است، در دوران ریاست خود بر گروه ۲۰ بر سه موضوع اصلی تأکید دارد: تغییرات اقلیمی، بدهی کشورهای کمدرآمد و استفاده از معادن بحرانی برای توسعه پایدار.
در دهههای گذشته، بهویژه با ریاستجمهوری ترامپ در ایالات متحده، شاهد تغییرات چشمگیری در سیاستهای جهانی بودهایم که منجر به رشد بیاعتمادی به نهادهای چندجانبه و سازمانهای بینالمللی شده است. برای آفریقای جنوبی و سایر کشورهای در حال توسعه، همکاری در گروه ۲۰ یک فرصت برای پیشبرد منافع اقتصادی و اجتماعی است. این کشور تلاش میکند که اولویتهای توسعهای و نیازهای کشورهای در حال توسعه را در دستور کار گروه ۲۰ قرار دهد و به نهادهایی چون صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی فشار بیاورد تا در روند اصلاحات خود بیشتر به نیازهای کشورهای آفریقایی و جنوبی توجه کنند.
آفریقای جنوبی، ضمن تأکید بر ضرورت تأمین مالی برای انتقال عادلانه انرژی، از کشورهای عضو گروه ۲۰ خواسته است که در حمایت از پروژههای اقتصادی و زیستمحیطی کشورهای در حال توسعه اقدامات مؤثرتری انجام دهند. با توجه به چالشهای جدید اقتصادی و سیاسی در سطح جهانی، از جمله سیاستهای انزواگرایانه ایالات متحده و تضعیف همکاریهای چندجانبه، آینده گروه ۲۰ و سایر نهادهای جهانی نیاز به بازنگری و تحول دارند. در نهایت، هدف آفریقای جنوبی از ریاست بر گروه ۲۰، حفظ و تقویت تعهدات توسعهای است که در طول دورههای گذشته پذیرفته شدهاند و جلوگیری از کاهش اثرگذاری گروه ۲۰ در حل مشکلات جهانی./ منبع



