سرخط خبرها

آیا ایران همه برگ‌های برنده در تنگه هرمز را در اختیار دارد؟

اهمیت تنگه هرمز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های انرژی جهان همچنان بالاست، اما توان ایران برای استفاده از آن به‌عنوان ابزار فشار در حال تضعیف شدن است. تهدید اختلال در جریان نفت با اقدام واقعی تفاوت دارد، زیرا در صورت وقوع بحران، بازار جهانی و زنجیره‌های تأمین به‌سرعت خود را با شرایط جدید تطبیق می‌دهند. تجربه روسیه در کاهش صادرات گاز به اروپا نشان داد که وابستگی‌های انرژی می‌توانند در میان‌مدت کاهش یابند و ابزار فشار اولیه از بین برود. در صورت انسداد کامل هرمز، شوک انرژی جهانی ایجاد می‌شود و بر حمل‌ونقل، صنایع پتروشیمی و تولید اثر گسترده می‌گذارد، اما همین بحران می‌تواند باعث تنوع‌بخشی سریع‌تر منابع انرژی و کاهش وابستگی بلندمدت شود. چنین اقدامی ممکن است به جای افزایش قدرت ایران، واکنش سخت‌تر آمریکا و متحدان و تغییر ساختاری در بازار جهانی انرژی را به‌دنبال داشته باشد. بنابراین، کنترل هرمز یک اهرم مطلق نیست و استفاده افراطی از آن می‌تواند در بلندمدت این مزیت ژئوپلیتیکی را فرسایش دهد. /نشنال اینترست

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا