امنیت و دفاعخارجیخاورمیانه

ایالات متحده باید دست از توانمندسازی اسرائیل برای تخریب غزه بردارد

به گزارش اطلس دیپلماسی، مقاله‌ای با عنوان «ایالات متحده باید دست از توانمندسازی اسرائیل برای تخریب غزه بردارد» به قلم کریستوفر مک‌کالیون (Christopher McCallion) و رزماری کلانیک (Rosemary Kelanic) در نشنال اینترست (National Interest) منتشر شده است. این مقاله به بررسی حمایت بی‌قید و شرط آمریکا از اقدامات اسرائیل در غزه، پیامدهای اخلاقی و راهبردی آن، و خطرات ناشی از این سیاست برای منافع ملی آمریکا می‌پردازد. در ادامه، چکیده مطلب آمده است.


با گذشت ماه‌ها از جنگ غزه، وضعیت انسانی به فاجعه‌ای بی‌سابقه رسیده است. ده‌ها هزار فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند و قحطی میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند. گزارش‌ها از استفاده سیستماتیک اسرائیل از قحطی به‌عنوان سلاح جنگی حکایت دارند؛ اقدامی که با اصول کنوانسیون ژنو در تضاد است. اسرائیل نه‌تنها واردات مواد غذایی را محدود کرده، بلکه مراکز توزیع اندک موجود را به شکلی قرار داده که غیرنظامیان در معرض خطر مستقیم حملات قرار گیرند. این سیاست‌ها در عمل بخشی از طرحی گسترده‌تر برای تخلیه غزه از ساکنان بومی و اسکان مجدد جمعیت به خارج از این سرزمین به‌شمار می‌روند.

با این حال، دولت ترامپ به‌جای انتقاد یا اعمال محدودیت بر اسرائیل، به بزرگ‌ترین حامی آن تبدیل شده است. در سال ۲۰۲۴، آمریکا علاوه بر کمک‌های سالانه حدوداً چهار میلیارد دلاری، ۸.۷ میلیارد دلار دیگر نیز در قالب کمک نظامی در اختیار اسرائیل قرار داده و در مارس ۲۰۲۵ نیز روند ارسال این تجهیزات را تسریع کرده است. تلاش‌های معدود کنگره برای توقف ارسال سلاح نیز با مخالفت کامل جمهوری‌خواهان شکست خورده است. این حمایت کورکورانه، آمریکا را در معرض دو خطر عمده قرار داده است.

نخستین خطر، افزایش تروریسم علیه منافع و شهروندان آمریکایی است. نابودی غزه و آوارگی میلیون‌ها فلسطینی موجب رشد چشمگیر احساسات ضدآمریکایی در منطقه و فراتر از آن شده است. آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا هشدار داده‌اند که این روند، نسل جدیدی از گروه‌های افراطی را به‌وجود خواهد آورد که آمریکا را هدف مستقیم خود می‌دانند. حتی ایده ترامپ برای «تسخیر غزه» و ایجاد «منطقه آزادی» به‌منزله فراهم‌کردن بهانه‌ای برای بسیج گروه‌های ضدآمریکایی تلقی می‌شود.

خطر دوم، گیرافتادن آمریکا در جنگ‌های تازه در غرب آسیا است. در طول جنگ غزه، واشنگتن به‌طور مستقیم در سه بحران بزرگ درگیر شد: نخست، حملات حوثی‌ها به کشتی‌های دریای سرخ که به مداخله نظامی هفت میلیارد دلاری آمریکا انجامید. دوم، تقابل مستقیم با ایران پس از حملات موشکی متقابل. سوم، مشارکت در حمله پیشگیرانه علیه ایران که روند مذاکرات هسته‌ای را متوقف کرد. این درگیری‌ها نشان می‌دهد که وابستگی بی‌قیدوشرط به اسرائیل می‌تواند آمریکا را به‌سمت جنگ‌های پرهزینه و بی‌پایان سوق دهد.

این مسئله فقط اخلاقی نیست، بلکه یک خطای راهبردی است. هیچ منفعت ملی جدی برای آمریکا در حمایت از سیاست‌های کنونی اسرائیل وجود ندارد و ادامه آن تنها باعث افزایش تهدیدات امنیتی و تخریب جایگاه آمریکا در جهان خواهد شد. افکار عمومی ایالات متحده نیز به‌طور فزاینده‌ای از اقدامات اسرائیل در غزه فاصله گرفته است، اما دولت ترامپ همچنان مسیر متفاوتی را می‌پیماید. در نهایت، واشنگتن باید فوراً حمایت بی‌قیدوشرط خود از اسرائیل را متوقف کند، چرا که ادامه آن به‌معنای همراهی با جنایات جنگی و به‌خطرانداختن مستقیم امنیت ملی ایالات متحده است./ منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا