آمریکاامنیت و دفاعخارجی

چرا پیت هگست با صدها ژنرال دیدار می‌کند؟

به گزارش اطلس دیپلماسی، مقاله‌ای با عنوان «چرا پیت هگست با صدها ژنرال دیدار می‌کند؟» به قلم برندون جی. ویکرت (Brandon J. Weichert) در نشنال اینترست  (National Interest)منتشر شده است. این مقاله به بررسی اهداف و پیامدهای گردهمایی کم‌سابقه صدها فرمانده ارشد نظامی آمریکا تحت مدیریت پیت هگست، وزیر دفاع سابق و وزیر جنگ کنونی ایالات متحده، می‌پردازد. مضمون مقاله این است که این جلسه در پایگاه کوانتیکو با هدف اعلام و تشریح تغییر بنیادین در راهبرد دفاع ملی، کاهش رده‌های عالی‌رتبه و تغییر جهت کلان سیاست دفاعی آمریکا برگزار می‌شود. در ادامه، چکیده مطلب آمده است.


در حال حاضر، سندی محرمانه تحت نظارت البریج کولبی، معاون سیاسی وزیر دفاع، در ساختار عریض پنتاگون در حال گردش است که بخش‌هایی از آن به‌تازگی به رسانه‌ها درز کرده و واکنش شدید جامعه امنیتی واشنگتن را برانگیخته است. بر اساس این سند، که هنوز به‌صورت کامل منتشر نشده است، ایالات متحده در صدد است سیاست‌های هشتاد سال گذشته خود را دگرگون کند و تمرکز اصلی دفاعی کشور را بر امنیت نصف‌النهار غربی و دفاع از قاره آمریکا قرار دهد و مأموریت‌های اروپا، غرب آسیا، آفریقا و آسیا را به حاشیه براند.

در همین راستا، پیت هگست به‌عنوان وزیر جنگ (بر اساس بازتعریف جدید مقام وزارت دفاع)، صدها ژنرال، دریادار و افسر ارشد را برای نشستی کم‌سابقه در پایگاه کوانتیکو دعوت کرده است. هدف از این گردهمایی، توضیح طرح راهبردی جدید و دست‌زدن به اصلاحات گسترده در ساختار فرماندهی است. مهم‌ترین محور این طرح، فشرده‌سازی تعداد افسران عالی‌رتبه، ادغام فرماندهی اروپایی و آفریقایی، ترکیب فرماندهی شمالی و جنوبی آمریکا، و خانه‌تکانی در سرتاسر سلسله مراتب نظامی است. هگست پیش از این با اتکا به «طرح فرماندهی یکپارچه»  (UCP)، بازنگری کم‌سابقه‌ای را اشاعه داد، که مبتنی بر اصل «ژنرال کمتر، سرباز بیشتر» بود و هدفش کاهش ۲۰ درصدی منصب‌های چهارستاره و ۱۰ درصدی کل افسران ارشد ارتش است. این رویکرد نه‌تنها منابع و مأموریت‌ها را جابجا می‌کند، بلکه راه را برای فشار سیاسی بر کسانی که به اعتقاد دولت ترامپ مانع آمادگی رزمی هستند، هموار می‌سازد و تهدید به بازنشستگی یا اخراج جدی‌تر کرده است. راهبرد پیشنهادی هگست همچنین بر دفاع فضایی از نوع سیستم «گنبد طلایی» و تمرکز بر مأموریت‌های داخلی، از جمله حفاظت از مرز مکزیک و عملیات انتظامی شهری تأکید خواهد داشت.

در ضمن بخش‌هایی از گزارش‌ها تاکید دارند که هدف اصلی این نشست القای روحیه رزمی، انسجام سازمانی و ایجاد تحول در معیارهای آمادگی، سلامت و ظاهر نظامیان است و هگست در سخنرانی‌اش از فرماندهان عالی انتظار همسویی کامل با ایده‌های جدید دارد؛ چنان‌که عنوان شده اگر افسران حاضر نشوند با چشم‌انداز دولت ترامپ همگام شوند، ممکن است ناگزیر به بازنشستگی یا اخراج شوند.

نکته مهم این است که گردهمایی مذکور با توجه به تهدیدهای امنیتی و احتمال تعطیلی دولت و نیز ماهیت ویژه آن (‌متمرکز کردن صدها فرمانده ارشد از سراسر جهان در یک نقطه)، موجب نگرانی‌هایی از منظر عملیات و امنیت ملی شده است. با این حال، به‌نظر می‌رسد هدف دولت ترامپ، ایجاد تحول کلان در اولویت‌های راهبردی آمریکا، تمرکز مجدد بر نیم‌کره غربی و فضانوردی دفاعی و پایان دادن به سیاست‌های گسترده مداخله‌گری جهانی است که در دو دهه ناکامی در غرب آسیا و شکست در اوکراین عیان شد. روند عقب‌نشینی راهبردی آمریکا ضروری است و اگر با دقت اجرا نشود، ایالات متحده خطر از دست دادن موقعیت قدرت جهانی را خواهد داشت./ منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا