موشکهای ایران تهدیدی مرگبار برای منطقه هستند
در حالی که دولت دونالد ترامپ با افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه به ایران فشار میآورد، مقامهای غربی به واشنگتنپست گفتهاند کشورهای عربی خلیج فارس هشدار دادهاند که برنامه موشکی ایران همچنان توان وارد کردن خسارات جدی به منافع آمریکا را دارد. با وجود آسیب دیدن برخی بخشها در جنگ دوازدهروزه ژوئن، ارزیابیها نشان میدهد عناصر کلیدی برنامه موشکی ایران سالم مانده و بخشی از توانمندیها بازسازی شده است. توان ایران برای حملات تلافیجویانه، عامل مهمی در محاسبات دولت ترامپ است. ترامپ تهدید کرده در صورت عدم توافق، حمله بعدی به ایران «بسیار بدتر» خواهد بود. تهران تأکید دارد تحت تهدید نظامی مذاکره نمیکند و شروط آمریکا را غیرواقعبینانه میداند. پس از حمله آمریکا به تأسیسات هستهای، ایران با حمله موشکی به پایگاه العدید پاسخ داد و نشان داد همچنان قادر به هدفگیری منافع آمریکا در خلیج فارس است. به گفته کارشناسان، ایران بزرگترین برنامه موشکی منطقه را دارد و پدافند کشورهای خلیج فارس در برابر حملات گسترده آسیبپذیر است. نگرانی از بیثباتی، این کشورها را به سمت راهحل دیپلماتیک سوق داده است./ واشنگتن پست



