کارزار مقاومت حزبالله
به گزارش اطلس دیپلماسی، یادداشتی با عنوان «کارزار مقاومت حزبالله» نوشته زوئی لِوورنیک (Zoe Levornik) در مرکز آلما (Alma Center) منتشر شده است.این مقاله نشان میدهد که حزبالله با کارزار «مقاومت» میکوشد پایگاه شیعی خود را در برابر فشارهای داخلی و خارجی برای خلع سلاح حفظ کند و با بازنمایی سلاحها بهعنوان نماد «شرف» و «دفاع ملی»، مشروعیت ایدئولوژیک و اجتماعی ادامه مقاومت را تقویت نماید. در ادامه، چکیده مطلب آمده است.
در پی تصمیم دولت لبنان برای خلع سلاح گروههای غیردولتی، حزبالله از آغاز ماه جولای کارزار «مقاومت» را راهاندازی کرد. این کارزار بر اهمیت سلاحها برای مقاومت در برابر اسرائیل و دفاع از لبنان تأکید میکند. پیامهای اصلی حزبالله در این کارزار عبارتاند از: «سلاحها را رها نخواهیم کرد»، «سلاحها شرف ما هستند» و «مقاومت را متوقف نخواهیم کرد». واگذاری سلاحها بهعنوان تحقیر، تسلیم و شکست در برابر دشمن و همچنین خطری برای مردم لبنان معرفی میشود. مقاومت بهعنوان وظیفهای برای هر نسل توصیف میگردد. تصمیم خلع سلاح اقدامی تحمیلی از بیرون و «پروژه اسرائیلی ـ آمریکایی» معرفی شده که دولت لبنان با پذیرش آن مردم خود را به دشمن فروخته است. در مقابل، حزبالله بر ادامه مقاومت پای میفشارد.
این مضامین در سخنرانیهای نعیم قاسم و دیگر مقامات حزبالله تکرار میشود. نعیم قاسم در جولای ۲۰۲۵ اعلام کرد که دفاع از وطن حتی اگر تمام جهان متحد شود ادامه خواهد یافت و رهایی سرزمین وظیفهای است ولو با گذر زمان و فداکاری بسیار. او بارها تأکید کرد که هیچ امتیازی به اسرائیل داده نخواهد شد: «اشغالگری در لبنان را مشروع نمیدانیم و عادیسازی تحقیرآمیز را نمیپذیریم». به گفته او، تداوم مقاومت نهتنها حقی بلکه وظیفهای اخلاقی است. نعیم قاسم تصریح کرد که سلاحها صرفاً تفنگ و موشک نیستند بلکه نماد خون، حق، حاکمیت و شرفاند و دشمن آنچه را در میدان جنگ بهدست نیاورد، با تصمیمات سیاسی نیز نخواهد گرفت. مصطفی بَیضام هشدار داد هرکس سلاحها را زمین بگذارد، دشمن را به کشتار لبنان فراخوانده است. حسین حاج حسن پروژه آمریکایی ـ اسرائیلی را تلاشی برای نابودی کامل مقاومت دانست و مقاومت را «سدی در برابر توافقهای تسلیم» توصیف کرد. حسین الجیشی نیز مقاومت را «تنها گزینه ملی و اخلاقی در برابر تهدیدهای آمریکا و توهمات جامعه جهانی» خواند.
در مصاحبهای با رویترز در ۲۶ سپتامبر، جواد نصرالله فرزند حسن نصرالله گفت خلع سلاح حزبالله ممکن نیست: «مگر در خواب». او تأکید کرد درد و احساس بیگانگی جامعه شیعی تنها تصمیم به ادامه مقاومت را تقویت کرده است. حزبالله برای انتقال پیامهایش از عناصر تصویری نیز بهره میگیرد؛ از جمله تصویر تفنگی با ریشه در خاک یا خانوادهای شیعه که با اسلحه از فرزندانشان محافظت میکنند، با این مضمون که سلاحها حافظ مردم لبنان هستند و نسل به نسل منتقل میشوند.
در مراسم مذهبی و اجتماعی نیز پیام مقاومت بازتاب مییابد. در رویدادهای عاشورا، بیلبوردهایی در سراسر لبنان نصب شد با شعار «سلاحهای ما شرف ماست و کربلا انتخاب ماست». این قیاس با کربلا نشانه آمادگی برای جنگیدن تا پای جان بهمنظور حفظ قدرت مستقل حزبالله خارج از چارچوب دولت است. نعیم قاسم در سخنرانی ۲۷ سپتامبر به مناسبت سالگرد ترور نصرالله تأکید کرد که حزبالله حتی اگر به «نبرد کربلا» نیاز باشد، خلع سلاح نخواهد شد.
حزبالله از گردهماییهای عمومی بهره میگیرد که هزاران نفر از حامیان شیعه را جذب میکند. این پایگاه مردمی روایتهای حزبالله را میپذیرد و در کنار مقاومت باقی میماند. در بیانیه ۶ آگوست حزبالله، تصمیم دولت «گناهی بزرگ» خوانده شد که در خدمت اسرائیل است. در سخنرانی ۱۵ آگوست، قاسم اعلام کرد مقاومت سلاحهای خود را تا ادامه اشغالگری زمین نخواهد گذاشت و دولت را مسئول هر انفجار داخلی دانست. این روایتها در میان حامیان بازتاب گسترده دارد؛ در شبکههای اجتماعی نیز هشتگهایی چون «سلاحها را رها نخواهیم کرد» دیده میشود. در سالگرد عملیات «پیجرز» در ۱۷ سپتامبر، کارزار «بازیافتیم» راه افتاد که در آن جانبازان مقاومت بر فداکاری خود افتخار کردند.
هدف اصلی کارزار مقاومت تقویت پایگاه شیعی در برابر فشارهای داخلی و خارجی برای خلع سلاح است. حزبالله مبارزه را وظیفه و حق معرفی کرده و با القای ترس از بیدفاع ماندن در برابر اسرائیل، حامیانش را گرد خود جمع میکند. در این روایت، سلاحها نماد شرف مردم لبناناند و تسلیم شدن، شکست و خواری تلقی میشود. به همین دلیل خلع سلاح ناممکن معرفی میشود. همانطور که حسن نصرالله گفته بود: «پیش از گرفتن سلاحهایمان جانمان را خواهند گرفت، نه از آن رو که عاشق سلاحیم، بلکه چون سلاحها نماد شرف و افتخارند». حاصل سخن آنکه «مقاومت» جوهره حزبالله است./ منبع



